dilluns, 21 d’octubre del 2013

Què saps fer?

Bon dia,

T’han explicat com nadar. Saps nadar pes dir d’això?

Idò has de nadar tant si saps com si no, més val espavilar!

Al’hora d’aprendre, les noves tecnologies s’assemblen una mica al que feim en aprendre a nadar. Et poden dir com es fa, et poden sostenir els primers moments perquè no t’ofeguis, i et poden advertir que no vagis a tal lloc, o no te'n vagis endins. A partir d’aquí, has de bracejar tú mateix/a. I aniras tan lluny com gestionis les teves capacitats, que aniran millorant amb l’experiència, és a dir, nadant molt, a molts de llocs, i amb gent diferent.

Sea

En aquest moment, la docència és un oceà tumultuós. Hi ha gegants que des de fa cent anys diuen que es llaüts són molt polits per passejar, però que ara necessitam motors diferents. Els que han començat a nadar fa uns quants anys, i els que els segueixen, esforçant-se en anar més enllà d'on els hi van dir que podien arribar, ens recorden noms com el de Dewey i la Nova Escola, que ara recuperen, amplien i actualitzen autors com Perrenaud i Zabala, enriquint-los amb molts de conceptes nous.

Tenim una bona base per treballar, però la mar segueix remoguda. Necessitam motors actualitzats, que en el cas de l’ensenyament serien les noves tecnologies de l’informació i la comunicació. Una aplicació completa de les possibilitats actuals d’aquestes eines als ensenyaments obligatoris, i també als altres ensenyaments formals, informals d’aula i informals de xarxa, canviaria el mon d’un dia per l’altre.

Si la mar està remoguda, per què no actuam? A què tenim por? Com diria Noam Chomsky parlant en un vídeo afegit al bloc d'una companya, potser no volem sortir de la nostra comoditat. Ens agrada mantenir els mateixos esquemes mentals, això sí, embolicats en llumetes i botons.

Els visionaris, els idealistes, ho donen tot perquè una eina minoritària en aquest moment passi a ser quotidiana. Sembla que tothom parla de noves tecnologies, tothom usa telèfons, iPads, televisors intel.ligents... per l'oci. L’amplificació del coneixement mitjançant les xarxes segueix essent cosa de poca gent, encara que la omnipresència dels aparells a tot arreu ens faci pensar el contrari.

1 comentari:

  1. Estoy de acuerdo contigo. Si como profesores no nos actualizamos y nos formamos a medida que cambian las metodologías, no podremos enseñar a nuestros alumnos a sacarle partido a las TICs para enriquecer su educación. Es difícil dar un paso adelante y salir del método educativo rutinario que has utilizado durante mucho tiempo, pero tenemos que pensar en los alumnos y tener voluntad para hacerlo. Y si no conseguimos cambiar el método educativo, porque no depende sólo de nosotros (hay factores económicos, políticos, etc. que influyen, por ejemplo), no será en vano, poco a poco avanzaremos hasta nuestro objetivo.

    ResponElimina