dijous, 14 de novembre del 2013

Triar el gra de la palla

Bon dia,

Després de treballar a classe, què fem per saber si ens ha servit d’alguna cosa?
Autors com José Luis Castillo, Neus Sanmartí, Jordi Adell, Mª del Mar Prendes et al. i molts d’altres, estan d’acord en què l’avaluació ès la clau que obri aquesta pregunta.
Això ens fa replantejar molts de conceptes previs, de la pròpia avaluació i del cor de l’ensenyament. Què volem ensenyar a altres persones? Què volem que aprenguin? Amb quin nivell de riquesa i matisos? Amb quina equitat?
I la resposta es troba allí mateix, tal com diu Neus Sanmartí:
“L’avaluació és per aprendre”!
Per avaluar recollim informació, emetem un judici i prenem decisions. Aquestes decisions poden ser:
-          Per classificar, seleccionar, orientar. Aquí ens trobem amb l’avaluació tradicional.
-          O ser decisions pedagògiques, per ajudar a millorar i que cadascú s’avalui ell mateix, segons una avaluació formativa. Arriba més enllà d'axiò, proposant l’avaluació formadora, on el propi alumne es desenvolupa de manera autònoma i va sabent quan no ho ha fet bé.
Per això és molt útil la coevaluació entre companys (“que ells facin de mestres”), ja que és molt més fàcil veure millores en el treball dels altres, per després aplicar-les al propi.
Tot això ens permet innovar. Tal com diu la mateixa Neus Sanmartí, canviar l'avaluació implica canviar tot el sistema d'ensenyament i aprenentatge, i cita que "Si no canvia l'avaluació, no canvia res". Aquí tenim una manera molt gràfica d'explicar-ho:
 
Innovation and Evaluation
 
I d'una manera més panoràmica, ens ho expliquen al següent Slide Share:

'Evaluación curricular', de mbulas
 
Consider que això és el treball en equip, tant entre alumnes, com professors i companys de feina: aprendre avaluant els propis coneixements front als dels altres, per millorar el propi aprenentatge. Així veim com n'està de relacionat l'aprenentatge amb l'avaluació, és a dir, amb la capacitat de raonar el que fem, per això ens permet evolucionar com persones amb competències a la vida.

No aprenem de manera aïllada: encara que sigui llegint un llibre tot sols al cim d'un puig, han participat moltes persones perquè ens arribi a les mans i per formar a qui el va escriure. Per tant, la bona avaluació implica una relació benevolent entre persones que contribueixen a un bé comú, analitzant els fets per triar el gra de la palla, i així avançar.

Els companys donen la seva opinió a VoiceThread:
 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada