diumenge, 3 de novembre del 2013

Com ets?

Bon dia,



No m'he pogut resistir a crear un avatar de Zabala diguent "El saber fer és inherent a les competències. S'aprèn fent"! Potser no es pareixen molt, però la versió gratuïta del programa dóna fins aquí...

La frase que diu és la segona part d'aquest concepte que repetim tant, de 'competències' i 'ensenyar per competències': saber ('Què has après?'), saber fer ('Què saps fer'?), i ser, o les pròpies actituds ('Com ets?'). Potser una possible manera de resumir-ho seria més o menys: 'Desprès de repetir un model teòric fins que l'has fet teu i el pots aplicar a la vida real, no has après del tot si no t'esforces en aplicar-lo bé ni t'has fet millor persona pel camí'.

Hi ha un gran debat a l'Estat espanyol degut a aquest concepte, quan és un dels principis bàsics de la llei educativa vigent els darrers anys: 'Buscar una formació personalitzada que impulsi una educació integral en coneixements, habilitats i valors'. Naltros palpam cada dia la gran diferència entre el que diuen normatives i tendencies internacionals, i les possibilitats de la pràctica docent, tot i no haver començat ni tan sols les pràctiques de la formació.

El debat s'ha alimentat també al llarg dels anys, amb els diferents canvis de normativa que hem tingut a l'Estat espanyol (fins ara, els continguts mínims que hi venen establerts marquen entre el 55 i el 65 % obligatori que s'ha d'ensenyar). Després de més de cent anys amb el mateix marc legal, el 1970 va arribar la Llei General d'Educació, i la LOGSE del 1990 ho adaptá a les tendències educatives que ens arribaven. Desprès la LOCE, l'actual LOE que es preveu canviar amb la LOMCE...

Ès una lluita entre maneres de fer i veure les coses. Necessitam un consens social dels mínims que hi ha d'haver a l'educació, i respectar els professionals que hi treballen. D'altra banda, em fa pensar que com a professionals també ens hauriem de respectar a nosaltres mateixos, i buscar millorar. Un exemple el podem trobar en un enllaç que ha enviat un company a un fòrum d'assignatura. És un programa a Catalunya Ràdio, parlant del sistema educatiu als països nòrdics, i el cas de Finlàndia en particular. Diuen que allí la nota de tall per entrar a magisteri sempre està per damunt del 9/10, es la formació que trien "els millors de la classe", donat que dins dels seus valors culturals el respecte per l'ensenyança i els qui la imparteixen és enorme. Els mestres es formen més anys que a cap altre país, i ho segueixen fent al llarg de la vida. Ells mateixos i la societat consideren que els mestres han de 'saber' i 'saber fer' molt i que, per damunt de tot, han de ser grans persones: consideren que vals pel que arribes a ser dins teu, i el que pots aportar a la societat. Així ho transmeten als alumnes amb gran facilitat, i ells aprenen ràpidament.

Sense més comentaris. Només m'agradaria esmentar una nova entrada al bloc d'Steve Wheeler, un dels 'gurus' en l'aplicació de les TIC a l'ensenyament, ara diguent 'Hey teacher, leave them kids alone!' (traducció aquí!).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada